CZ

Otázky a odpovědi

V této sekci naleznete odpovědi na základní otázky týkající se sladidel a slazení vůbec. Pokud budete mít jakékoliv jiné dotazy, neváhejte se na nás obrátit. Potřebné údaje naleznete v sekci Kontakty.

 

 

Co to jsou sacharidy?
Co to jsou cukry?
Co to jsou stolní sladidlacukry?
Co jsou to polyoly?
Co to znamená, když se řekne zdravá výživa?
Jaká je spotřeba nízkokalorických sladidel ve světě?
Jsou náhradní sladidla vhodná pro vegetariány?
Jsou náhradní sladidla vhodná pro vaření a pečení?
Jaký je rozdíl mezi levnými a drahými sladidly?
Na obale žvýkačky jsem našel označení: sladidlo E950. Co to znamená?
Slyšela jsem, že při slazení aspartamem se v těle uvolňuje metanol. Metanol je přece prudký jed?
Jsou náhradní sladidla vhodná pro malé děti, těhotné ženy nebo kojící matky?
Mohou umělá sladidla pomoci při snižování tělesné váhy?
Kolik tablet náhradního sladidla denně mohu užívat?
Co je to EFSA?
Je bezpečné jíst produkty obsahující aspartam?
Jak bojovat s nadvahou?
Co je to metabolický syndrom?






Co to jsou sacharidy?

Sacharidy, čili uhlohydráty, jsou obsaženy zejména ve výrobcích z obilí, v ovoci a zelenině. Tvoří obvykle více než padesát procent naší běžné stravy. Některé diety doporučují snižovat přísun sacharidů, zejména z obilovin.


Co to jsou cukry?

Cukry jsou sacharidy sladké chuti. Nejznámějším představitelem je řepný, nebo třtinový cukr, který je běžně používán ke slazení. Mezi cukry však můžeme počítat i glukózu, fruktózu, laktózu, galaktózu, maltodextriny, fruktooligosacharidy a další. Tyto látky nazýváme také alternativními, nebo objemovými sladidly.


Co to jsou stolní sladidla ?

Nejčastěji tak nazýváme intenzivní sladidla, která používáme k oslazení kávy či čaje. Intenzivní sladidla lze použít v domácnostech také při pečení a vaření, zavařování, přípravě dresinků, mléčných výrobků a podobně. Intenzivní sladidla jsou nekalorická a nebo mají velmi nízký obsah kalorií a na rozdíl od cukrů neškodí zubům. Intenzivní sladidla jsou sladidla na bázi sacharinu, aspartamu, cyklamátu nebo acesulfamu-K, a nebo jejich směsí.


Co jsou to polyoly?

Polyoly, neboli cukrové alkoholy, nemají s alkoholem nic společného. Název je odvozen od chemické příbuznosti. Jsou to sacharidy sladké chuti, které mají oproti běžným cukrům tu výhodu, že je mohou konzumovat i diabetici, že neškodí zubům a že mají asi o třetinu menší kalorickou zátěž než běžné cukry. Patří mezi nízkokalorická objemová sladidla.


Co to znamená, když se řekne zdravá výživa?

Zdravá výživa se vyznačuje tím, že obsahuje důležité látky, potřebné proto, aby tělo mohlo být fit, žít aktivním životem a redukovat riziko chronických chorob, jako jsou srdeční choroby, diabetes a rakovina. Zdravá výživa zahrnuje různé druhy jídel, obiloviny, ovoce, zeleninu, masa, ryby, drůbež, mléčné výrobky. Zdravá výživa vyžaduje malá množství tuků, olejů a kalorických sladkostí. Vhodnou náhradou cukru jsou nízkokalorická sladidla.


Jaká je spotřeba nízkokalorických sladidel ve světě?

Tato spotřeba stále roste. Meziroční spotřeba sladidel se zvyšuje rychleji než spotřeba cukru a odpovídá to rostoucímu zájmu lidí o zdravou výživu.


Jsou náhradní sladidla vhodná pro vegetariány?

Sacharinové a cyklamát sacharinové tablety jsou vhodné pro vegetariány, jsou vhodné pro lidi s nesnášenlivostí lepku, neobsahují geneticky modfifikované organismy, neobsahují alergeny. Podobně to platí i pro aspartamové a aspartam acesulfamové tablety s výhradou toho, že tyto tablety obsahují miligramy mléčného cukru, laktosy, která je na seznamu alergenů.


Jsou náhradní sladidla vhodná pro vaření a pečení?

Sladidla na bázi sacharinu, cyklamátu a acesulfamu lze všestranně využít pro kuchyňskou přípravu teplých i studených jídel a nápojů. Určité omezení platí pro aspartam, který při vaření a pečení postupně ztrácí svoji sladivost.

 

Jaký je rozdíl mezi levnými a drahými sladidly?

Obvykle platí, že mezi levné výrobky jsou považována zejména sladidla na bázi cyklamátu a sacharinu a mezi dražší výrobky jsou řazena sladidla na bázi aspartamu a acesulfamuK. Příčin cenových rozdílů je několik. "Klasická" sladidla, jako je sacharin, objevený v 19 století a cyklamát objevený v prvé polovině 20 století jsou přirozeně levnější, než "moderní" sladidla jež došla rozšíření až v poslední čtvrtině dvacátého století, jako ja aspartam a acesulfamK. Významný cenový rozdíl je zapříčiněn i výrobcem a značkou sladidel. Například původně americká značková sladidla, jako je Sweetn´Low nebo Equal jsou výrazně dražší, než značky středoevropských výrobců. Avšak zákazník se může sám přesvědčit, že středoevropští výrobci sladidel, jako jsou FanSladidla, Kandisin, nebo Schneekoppe jsou schopni obstát v konkurenci i slavnějších značek. U kvalitních výrobců sladidel nemůže být nižší cena na úkor kvality a hygienické či zdravotní nezávadnosti výrobků. Avšak některé levnější výrobky mohou mít nižší sladivost, což zejména platí u směsí cyklamát -sacharin.


Na obale žvýkačky jsem našel označení : sladidlo E950. Co to znamená?

Označení E950 znamená sladidlo acesulfam K. Toto sladidlo se mimo jiné často užívá k oslazení žvýkaček a jiných cukrovinek bez cukru. V evropské unii bylo asi před deseti lety zavedeno označení, tzv. E čísla, které umožňuje výrobcům v případě potravních doplňků uvádět na obale buďto název látky a nebo její příslušné E číslo. Označení písmenem E po kterém následuje trojmístné číslo je zároveň informací pro spotřebitele, že daná látka byla vědecky testována a je povolena pro užití v potravinách. Od zavedení E čísel se bohužel občas vyskytují nezodpovědní jedinci, kteří straší veřejnost a zpochybňují bezpečnost některých potravních doplňků. Podobá se to šíření poplašné zprávy. Veřejnost by měla být informována, že přidělování E čísel je úkolem státních institucí, které ze zákona musejí dbát na to, aby potraviny byly bezpečné. Každý člověk má však možnost volby. Platí i zde přísloví " všeho s mírou". Například přídavná látka, kterou někdo snáší bez problémů, může u někoho jiného vyvolávat alergie. Také vegetariáni se budou asi vyhýbat přídatným látkám živočišného původu a podobně. Přídatné látky do potravin, potravní doplňky, slouží ke zlepšení chuťových a užitných vlastností potravinářských výrobků. Chemie je nedílnou součástí dnešního světa a usnadňuje nám do určité míry život. Proto otázka: " Bojíte se E čísel?" je asi stejně významná jako otázka " Bojíte se létat?".


Slyšela jsem, že při slazení aspartamem se v těle uvolňuje metanol. Co je na tom pravdy? Metanol je přece prudký jed?

Metanol je v určitém, velmi malém množství, obsažen v ovocných šťávách, kvašených nápojích a podobně. Jestliže vypijeme lahev coly light slazené aspartamem, dostane se do našeho těla přbližně stejné množství metanolu, jako když vypijeme lahev pomerančového, nebo jablečného džusu. Naše játra jsou schopna si poradit bez problémů s malým množstvím metanolu, podobně jako si poradí s různými jinými složkami naší běžné stravy. Všechny světové vědecké instituce spotřebitele ujišťují, že aspartam je bezpečné sladidlo.


Jsou náhradní sladidla vhodná pro malé děti, těhotné ženy nebo kojící matky?

Umělá sladidla, tj. sacharin, aspartam, acesulfamK, cyklamát a jejich směsi, mohou podle nejnovějších vědeckých poznatků konzumovat malé děti i jejich matky. Obecně bych nedoporučoval umělá sladidla dětem do tří let, z toho důvodu, že tyto děti potřebují pro svůj vývon i jednoduché cukry. Těhotné matky pak mohou svůj jídelníček konzultovat s lékařem.


Mohou náhradní sladidla pomoci při snižování tělesné váhy?

Všechna umělá sladidla mohou pomoci při snižování a udržování tělesné váhy. Na rozdíl od cukru nepřináší do těla prakticky žádné kalorie.Umělá sladidla znamenají sladkou chuť bez kalorií. Zdravá výživa znamená především snížení spotřeby cukrů a tuků. Umělá sladidla jsou zde významným pomocníkem při dodržování redukčních a vybalancovaných diet, aniž by se spotřebitel musel zříkat požitku ze sladké chuti.


Kolik tablet náhradního sladidla denně mohu užívat?

Na základě vědeckých výzkumů stanovili experti světové zdravotnické organizace hodnoty přijatelných denních dávek pro celoživotní užívání sladidel. Tyto hodnoty jsou značeny ADI a jsou uvedeny v miligramech sladidla na kg tělesné hmotnosti.

Například pro sacharin je hodnota 5 mg/kg, pro aspartam 40 mg/kg, pro acesulfam K 15 mg/kg. Člověk, vážící 60 kg může tedy denně zkonzumovat 300 mg sacharinu, 2400 mg aspartamu, nebo 900 mg acesulfamu K. Průměrná tableta, nahrazující kostku cukru obsahuje 16 až 18 mg sladidla, takže si každý může spočítat, že průměrný člověk může při celoživotním užívání denně zkonzumovat až 20 tablet sacharinu, 130 tablet aspartamu, nebo 50 tablet acesulfamu. Taková ohromná množství samozřejmě nikdo nekonzumuje, ale dokládá to skutečnost, že vědecké výzkumy potvrzují velkou bezpečnost umělých sladidel.

Co je to EFSA?

EFSA, European Food Safety Authority, hraje roli nezávislé vědecké komise, posuzující otázky bezpečnosti potravin, krmiv a potravních aditiv.


Je bezpečné jíst produkty obsahující aspartam?

Na základě šetření v minulosti i na základě nejnovějších vědeckých poznatků EFSA uzavírá, že aspartam zůstává bezpečnou složkou potravy a není důvodů k přezkoumání jeho použití v potravinách.Aspartam se v těle metabolizuje na produkty, které jsou součástí běžné stravy.


Jak bojovat s nadváhou?

Obesita u lidí středního a staršího věku přímo souvisí s výrazně rostoucím rizikem závažných problémů jako je vysoký krevní tlak, srdeční choroby, vysoké hladiny cholesterolu, nemocí jater, ledvin a diabetu 2 typu, čili vysoký obsah cukru v krvi. Obesita u mladých lidí způsobuje především, že se budou cítit starší a že je dříve čekají výše uvedené problémy a nemoci. Nejlepším řešením je udržovat si zdravou tělesnou váhu, protože člověk neztloustne ze dne na den, ale nadváha a obesita je důsledkem dlouhohodobé nesprávné životasprávy. Člověk by se měl aktivně pohybovat alespoň 30 až 60 minut za den a omezovat ve své stravě zejména cukr, tuky a sůl. Pokud má člověk již nadváhu měl by se poradit se svým lékařem o úpravě svého jídelníčku a smířit se s tím, že bude muset méně jíst a více se pohybovat než byl dosud zvyklý. Jedna kostka cukru znamená 24 kcal. Aby tělo spálilo toto množství kalorií znamená to pět minut aktivního pohybu navíc. Půl litru běžné limonády obsahuje asi 8 kostek cukru. Na spálení tohoto množství kalorií je potřeba už více než půlhodiny aktivního svižného pohybu. A přitom cukr nepřináší tělu vedle kalorií vůbec žádné užitečné živiny, žádné vitamíny, minerály či enzymy. Není tedy lepší cukr v nápojích nahradit umělým sladidlem bez kalorií?



Co je to metabolický syndrom?

Metabolický syndrom je charakterizován skupinou rizikových metabolických faktorů, které zahrnují:

 

- obesitu v pase: u mužů více než 102 cm, u žen více než 88 cm

 

- vysoký obsah trigliceridů v krvi ( více než 150 mg/dL) - vysoký LDL(špatný) cholesterol a nízký HDL(dobrý) cholesterol ( méně než 40mg/dL u mužů a méně než 50 mg/dL u žen)

 

- vysoký krevní tlak ( více než 130/85 mm Hg) - zvýšený krevní cukr ( více než 100 mg/dL)

 

Lidé s metabolickým syndromem mají zvýšené riziko srdečních chorob, a dalších nemocí spojených se zanášením krevních cév tukem a také diabetem 2 typu (insulinovou resistencí). Doporučení pro lidi s metabolickým syndromem:

 

- snížit tělesnou váhu na hodnotu BMI méně než 25 kg/m2

 

- zvýšit fyzickou aktivitu, abychom se pohybovali při střední fyzické zátěži alespoň 30 minut denně po většinu dní v týdnu

 

- zdravé dietní návyky, zejména redukci jídel obsahujících nasycené tuky, cholesterol a jednoduché cukry (jednoduché cukry, pokud nejsou přeměněny na energii mají tendenci se v těle přeměňovat a ukládat se jako tuky)



F&N dodavatelé, s.r.o. ||    Tišice 225, 27715 Tišice    ||    Tel.: + 420 326 981 402   ||    E-mail: fan@fansladidla.cz